Prawo i Medycyna: „Prawo i etyka w reklamie leków” – relacja

            17 kwietnia 2012 roku począwszy od godziny 18:30 w sali 3.4 w Collegium Iuridicum II (WPiA UW) przy ul. Lipowej 4 odbyło się czwarte spotkanie z cyklu ,,Prawo i medycyna” organizowane przez ELSA Warszawa i Koło Naukowe Prawa Medycznego i Farmaceutycznego ,,Ius et Medicina” przy WPiA UW, pt. „Prawo i etyka w reklamie leków”. Naszym gościem była mecenas Magdalena Żak – radca prawny, dyrektor działu prawnego w firmie ,,Johnson&Johnson”.Pani Mecenas rozpoczęła od przedstawienia definicji legalnych takich pojęć jak: ,,lek, sprzęt medyczny, kosmetyk i suplement diety”. Wskazała na to, że głównie w dziedzinie leków występują duże ustawowe ograniczenia promocji. Zostały przedstawione regulacje prawa polskiego i europejskiego dotyczące tychże ograniczeń.

            Następnie wskazano dopuszczalne sposoby promocji wyrobów farmaceutycznych. Poza tym nasz gość przedstawił nam ograniczenia i obostrzenia dotyczące osoby przedstawiciela medycznego i możliwości promowania przez niego leku wśród lekarzy. Dyskutowano na temat m.in. zajmowania przez przedstawicieli medycznych czasu, który powinien przeznaczony być dla pacjentów np. na dyżurach.

            Pani Mecenas przedstawiła nam także informacje konieczne, które muszą być zawarte w opisie leku. Zgodnie z prawem, wszystkie te informacje (poza informacjami niepokojącymi pacjentów i niepotwierdzonymi) jak np. skład, skutki uboczne, muszą być umieszczone w treści promocji danego wyrobu farmaceutycznego.

            Następnie przedstawione zostały branżowe kodeksy etyki i stowarzyszenia firm farmaceutycznych, które postawiły sobie za zadanie niedopuszczanie do naruszeń i oszustw w produkcji i reklamie leków.

            Na sam koniec rozmowa zeszła na temat absurdów w regulacjach polskiego prawa dotyczących prawa farmaceutycznego i regulacji rynku wyrobów medycznych. Szczególne zdziwienie wzbudziły takie sprawy jak brak możliwości wyznaczenia rabatów przez szpital w umowie z hurtownikami i pozbawienie firm farmaceutycznych przekazywania za darmo nadwyżek leków (jako próbek) i innych wyrobów farmaceutycznych. Pani mecenas sama wspominała o tym, że w swej praktyce stykała się ze szpitalami, które utrzymywały się często z darowizn firm farmaceutycznych.

            Spotkanie zakończyło się o godzinie 20:00. Nasz gość podziękował za zaproszenie i wyraził zadowolenie z frekwencji i możliwości przedstawienia tematu, a także i dyskusji ze studentami.

Podziel się


Fatal error: Call to undefined function get_ssb() in /home/elsawarszawa/ftp/wp-content/themes/wordpress-bootstrap-master/single.php on line 42