Institutional Study Visit: Parlament Europejski w Brukseli – relacja

Czwartkowe gorące popołudnie na Warszawskim lotnisku. Grupa 36 studentów prawa, zjednoczonych pod znakiem ELSA, wyrusza w niezapomnianą podróż do „stolicy” Unii Europejskiej. Głodni wiedzy, ciekawych wrażeń i nowych przeżyć. Odważnie ruszyliśmy poznać  wielki świat.

Bruksela powitała nas ciepłym powiewem wiatru i od razu rozbudziła zapał do zwiedzania. Już pierwszego wieczoru poznaliśmy mieszkańców Brukseli, którzy pomogli nam odnaleźć się w nowym miejscu. Ich gościnność i wsparcie pozwoliło nam szybko dojechać do naszego hostelu, gdzie mogliśmy odpocząć po podróży i przygotować się do następnego, wielkiego dla nas, dnia.

Po porannej kawie ochoczo wyruszyliśmy do Parlamentu Europejskiego. Po drodze podziwialiśmy różnorodność kulturową Brukseli i niezwykłość miasta. Im bliżej naszego celu byliśmy, tym szybciej chcieliśmy się tam znaleźć. Trasę wyznaczała nam unosząca się niebieska flaga z dwunastoma gwiazdami – symbol Unii Europejskiej. W budynku Parlamentu czekał na nas nasz przewodnik – pan Leszek Gaś. Przybliżył nam działalność organu reprezentującego obywateli w UE oraz istotę jego działania. Wyjaśnił, że oficjalną siedzibą parlamentu jest Strasburg, jednak w Brukseli odbywa się większość obrad, mieszczą się tu biura poselskie, komisje parlamentarne i władze klubów. Wyjawił też rozmiary kontrowersji powstałych z powodu utrzymywania przez Unię obu placówek. Szczególnie ciekawa wydała nam się informacja o działalności lobbingowej i jej zasadach. Ponadto poznaliśmy tajniki zajmowania miejsc na sali, zabierania głosu i dynamiki pomiędzy poszczególnymi frakcjami politycznymi.  Głodni wiedzy, zadawaliśmy mnóstwo pytań – o proces legislacyjny, o działalność komisji, o miejsce Polski i jej znaczenie dla działania parlamentu. Nasz przewodnik ochoczo odpowiadał na nie i prowadził z nami żywą dyskusję. Nie mogliśmy wyjść z podziwu, jak wielkie znaczenie ma Parlament i jak ogromna ilość ludzi odpowiada za jego prawidłową działalność. Mogliśmy także zobaczyć salę plenarną, w której nasi przedstawiciele odbywają narady i którą do tej pory mogliśmy podziwiać tylko na zdjęciach i w telewizji. Po zrobieniu pamiątkowych zdjęć z łezką w oku musieliśmy opuścić to miejsce. Na szczęście mogliśmy wrócić tu drugiego dnia, bo z okazji Dnia Unii Europejskiej drzwi Parlamentu były otwarte dla każdego! Mogliśmy „przymierzyć się” do miejsca poselskiego, porozmawiać z przedstawicielami frakcji, zebrać przewspaniałe upominki. Napawać się niezwykłością tego miejsca.

Wyjazd pozwolił nam również na intensywne zwiedzanie miasta. Widzieliśmy między innymi słynne Atomium, z którego rozciąga się widok na całe miasto.  Dotarliśmy do samego serca miasta – Grand Place, na którym króluje wspaniały gotycki ratusz i dom króla. Podążając uliczkami starego miasta, zajadaliśmy się przepysznymi belgijskimi czekoladkami i z zadziwieniem odkryliśmy niewielkie gabaryty i nieodparty urok słynnego symbolu miasta – Manneken Pis. Czując niezwykłość miasta, szukaliśmy jego kolejnych pereł  – Katedry św. Michała i św. Guduli. Wielu z nas nie mogło powstrzymać się również przed odwiedzeniem muzeów – czekolady, wojskowości, browarnictwa i armii. Jednak czas biegł nieubłagalnie. Zmęczeni, ale bardzo szczęśliwi, musieliśmy wracać do Polski, aby opowiedzieć wszystkim, jak wspaniałym doświadczeniem okazał się ten wyjazd. Dzięki niemu udało nam się poszerzyć swoją wiedzę o Unii i docenić jej wielki potencjał oraz możliwości, jakie przed nami otwiera.

Z łezką w oku każdy z nas spoglądał na Brukselę z lotu ptaka. Wycieczka przyniosła nam jedyne i niezwykłe wspomnienia. Poczuliśmy wielkość Wspólnej Europy, jej otwartość, różnorodność i tolerancję. Na pewno wrócimy tu jeszcze nie raz – jako głodny dalszych wrażeń turysta albo odpowiedzialny za przyszłość Unii eurodeputowany do Parlamentu Europejskiego. Jesteśmy bardzo wdzięczni Działowi Wizyt i Seminariów za umożliwienie nam wizyty, która zapadnie nam w pamięci do końca życia.

autor: Aleksandra Puszczało

Fotorelacja (prezentacja w PowerPoincie)

Podziel się

Fatal error: Call to undefined function get_ssb() in /home/elsawarszawa/ftp/wp-content/themes/wordpress-bootstrap-master/single.php on line 42