Institutional Study Visit do Brukseli 28.11–01.12 2012 r. – relacja

W dniach 28 listopada -1 grudnia sześcioosobowa grupa członków ELSA Warszawa miała przyjemność uczestniczyć w wyjeździe do Brukseli organizowanym przez biuro poselskie europosła Adama Bielana, którego głównym celem była wizyta w Parlamencie Europejskim.

Pierwszego dnia w Brukseli, zaraz po zameldowaniu się w klimatycznym hotelu Albert i pysznej kolacji, wyruszyliśmy, mimo zmęczenia całodniową podróżą, zapoznać się z miastem. Po drodze odbyliśmy  zabawną rozmowę z naszymi rodakami w polskim sklepie, którzy wykazali wielką chęć oprowadzenia nas po Brukseli.  Jednakże, z uwagi na godną Elsowiczów biegłość w czytaniu map i ogólne rozeznanie,  grzecznie podziękowaliśmy naszym nowo poznanym znajomym. Około północy dotarliśmy do Starego Miasta, ze względu jednak na późną porę i perspektywę pobudki o 7 rano dnia następnego, zapadła decyzja by udać się z powrotem do hotelu. Jak widać już od pierwszych godzin korzystaliśmy z uroków pięknej stolicy Belgii.

Następnego dnia,  posileni chrupiącymi croissantami i świeżym sokiem owocowym wyruszyliśmy zwiedzać Parlament Europejski. Minąwszy dzielnicę pełną wysokich biurowców i eleganckich hoteli, dotarliśmy na miejsce. Sam kompleks budynków Parlamentu wywarł na nas niesamowite wrażenie. Olbrzymie, nowoczesne, przeszklone gmachy dały nam wyobrażenie o potędze Unii Europejskiej. Po wykonaniu pamiątkowych fotografii rozpoczęliśmy zwiedzanie od wizyty w Parlamentarium, centrum przygotowanym specjalnie dla zwiedzających, w którym zdobyliśmy przedsmak tego, co nas czekało w samym Parlamencie. W tym miejscy mieliśmy okazję zapoznać się dzięki nowoczesnym panelom multimedialnym i kolorowym ekranom z historią Unii,  jej ojcami założycielami oraz obecną strukturą instytucjonalną.

Bogatsi o tę wiedzę wkroczyliśmy do gmachu Parlamentu. Tam czekało nas spotkanie z europosłem Adamem Bielanem, który był uprzejmy poświęcić swój czas, by zaspokoić naszą ciekawość w kwestiach związanych z funkcjonowaniem Parlamentu, frakcjami politycznymi w nim działającymi oraz w sprawach dotyczących ogólnego działania Unii Europejskiej, szczególnie tych związanych z naszym państwem. Niezwykle interesujące okazały się zagadnienia techniczne pracy Parlamentu, dowiedzieliśmy się między innymi jak to możliwe, że olbrzymia struktura jaką jest UE, posiadająca 23 urzędowe języki, funkcjonuje sprawnie i efektywnie ustanawia prawo.

Po wizycie w sercu prawodawstwa Unii Europejskiej skierowaliśmy się w stronę Atomium – symbolu architektonicznego Brukseli. Ten ogromny , powiększony 165 milardów razy model kryształu żelaza ma symbolizować wiek nauki i potęgę ludzkiego umysłu.

Po tych atrakcjach nadszedł czas na wyjazd do Antwerpii. Tam, w podmuchach zimnego wiatru znad Skaldy, zwiedziliśmy port, piękny dworzec  Antwerpia Centralna, a także uroczy zamek Het Steen i imponujących rozmiarów  gotycką Katedrę Najświętszej Marii Panny.

Przyjemnie zmęczeni całodziennym zwiedzaniem, zasiedliśmy do pięknie nakrytych stolików w ekskluzywnym lokalu Chez Leon, najstarszej restauracji w Brukseli. Członkowie naszej reprezentacji ELSA, znani z wysublimowanych gustów kulinarnych w większości zdecydowali się na wybór z karty dań wielkiej porcji prawdziwych świeżych małży. Dla niektórych było to pierwsze tego typu spotkanie z tymi milutkimi stworzeniami i sądząc po pustych miskach po zakończonej kolacji – było to spotkanie nad wyraz udane.

Następny dzień przeznaczyliśmy na zwiedzanie samej Brukseli. Pogoda dopisała, przez co ochoczo maszerowaliśmy krętymi brukselskimi uliczkami, podziwiając piękną miejską zabudowę. Urocza pani przewodnik  odkryła przed nami tajemnice niezwykłej historii zarówno miasta jak i całej Belgii. Zachwycająca okazała się w szczególności Katedra św. Michała i św. Guduli, zbudowana w stylu gotyku brabanckiego. Punktem kulminacyjnym było jednak dotarcie na słynny Grand Place z przepięknym ratuszem (Hotel de Ville), tzw. Domem Króla (Maison du Roi) i mnóstwem bogato zdobionym kamienic.

Na sam koniec mieliśmy kilka godzin na zrobienie zakupów w pachnących sklepach z czekoladą, obowiązkowe skosztowanie osławionych belgijskich frytek i nacieszenie się brukselską atmosferą.

Wyjazd udał się znakomicie. Obok zdobycia cennej wiedzy o funkcjonowaniu Parlamentu Europejskiego i całej Unii, przybliżona nam została historia i kultura tego małego ale jakże niezwykłego państwa jakim jest Belgia.

Dziękujemy europosłowi  Adamowi Bielanowi, bez którego nie byłoby tego wyjazdu a także naszej koleżance Darii Mikołajskiej, Dyrektor ds. Kontaktów Międzynarodowych kadencji 2011/2012 za organizację i wsparcie. Z uśmiechem będziemy wspominać piękne zabytki Brukseli, pyszne jedzenie i oczywiście cudowną atmosferę, która jest nieodłącznym elementem wszystkich spotkań i wyjazdów, w których uczestniczą członkowie ELSA.

Wiktoria Licznerska

Podziel się

Fatal error: Call to undefined function get_ssb() in /home/elsawarszawa/ftp/wp-content/themes/wordpress-bootstrap-master/single.php on line 42